Thursday, April 21, 2011

estética da fome towards estética do sonho

Recently I have enjoyed reading the 1971 Manifesto by Glauber Rocha, "Estética do sonho", which actually expresses a fair amount of hesitation, considering its medium of a manifesto-like proclamation of style.

What do I mean by hesitation?  A Brazilian director, Rocha is implicated in a certain set of political positions via "Estética da fome", which argues for a rather affirmative film-making style.  Yet, I find his experimental films, before and after May 1968, completely shattering and disrupted.  The mobilization of the sertão as a national, emblematic landscape is shattered in a wide variety of narrative levels.  More interesting still, in Deus e o diabo na terra do sol human and object labor become intertwined.  Human language mixes with object language.  Politics does not become impossible, but it certainly becomes more complicated to articulate.  What does this make visible in images? In language?

Rocha sums up this difficulty: "E, o que é mais difícil, exige uma precisa identificação do que é arte revolucionária útil ao ativismo político, do que é arte revolucionária lançada na abertura de novas discussões do que é arte revolucionária rejeitada pela esquerda e instrumentalizada pela direita(...).
(...)Uma obra de arte revolucionária deveria não só atuar de modo imediatamente político como também promover a especulação filosófica, criando uma estética do eterno movimento humano rumo à sua integração cósmica."


What does it look like to bring human movements (think labor) towards a cosmic integration?



No comments:

Post a Comment